Om oss

Som medlem i Föreningen Allt om Autism stödjer du vårt arbete med att sprida kunskap, förbättra livskvaliten och skapa nya möjligheter för utveckling för barn, unga och vuxna innom autismspektrat.
Föreningen arbetar också med att stödja och utbilda föräldrar och övriga personer i närverket kring barn, unga och vuxna innom autismspektrat.

Föreningen Allt om Autism startades i Februari 2017 med ett syfte att med hjälp av vår passion, entusiasm, vilja och styrka göra en förbättring för målgruppen. Att studera, lyssna och bli medveten om de behov och förändringar som krävs för att förbättra livskvaliten och möjligheterna för barn, unga och vuxna innom autismspektrat.

Med lång erfarenhet och variationsstarka kunskaper inom området besitter vi en unik sammansättning av människor som är stark och handlingskraftig.

Sagt om oss

"Jag har fått gåvan att ha fått träffa Rosmarie och Emilia. De är inspirerande människor som brinner för att göra skillnad! Deras metoder utgår ifrån en kombination av intuition, forksning och massor med kärlek som utgör en helhet för de behov som är unika hos varje enskilda barn"

"Jag tycker Workshopen var super bra och fick både nya konkreta tips och nya ideer på hur man kan göra."

"Jag tycker Workshopen var superbra, de var ett bra upplägg med både övningar och information"

"Ni tar upp allvarliga saker på ett lekfullt och lättsamt sätt"

EN RESA TILL MASSACHUSSETS

Oktober 2017 åkte vi till The Option Institute i Massachussets USA för att utbilda oss. Kursen heter Power Dialogues och bygger på tekniker för att förändra uppfattning och tro om saker. Ett helt fantastiskt och snabbt sätt att förändra känslor, beteende och övertygelser som kan hindrar oss i arbetet med barn och unga inom autismspektrum och särskillda behov.
Exempel är prestation, oro, sorg, frustration och övertygelse om vad som går och inte går.

Vi träffade också helt fantastiska människor från hela USA samt en från London.

Emilia åkte tillbaka till Massachussets i januari 2018 för utbildningen som heter Group Leadership Training.

Vi hade även det stora nöjet att får träffa och ha Raun Kaufman som lärare. Raun är en fantastisk och inspirerande person som som barn hade svår autism. Idag är han fullt "återhämtad" från autism och arbetar som lärare på The Option Institute samt Autism Treatment Center of America och föreläser över hela världen.

Läs mer om Raun Kaufman här:

Läs mer om The Option Institute här:

Föreningen allt om autism - Stadgar

Föreningen Allt om Autism skall arbeta för
- att förbättra situationen för personer med autism och personer med särskilda behov
- att sprida information och kunskap om dessa frågor
- att anordna aktiviteter för personer med autism och personer med särskilda behov
- att utveckla och inhämta kunskap inom området

Gustav 9 år

Gustav 9 år med autismdiagnos har en fantastisk begåvning! Förmågan att rita hur saker ser ut på insidan. Visst är dessa ritningar helt otroliga!? Tänk vad gustav kan bidra med i framtiden till denna värld!

Berättar om hur elektriciteten och bränslet fungerar, skapar egna innovativta lösningar med kristaller och alkohol, för att det ska vara mera miljövänligt.

Här har han tagit reda på hur hjärnan ser ut inuti. Berättar mycket om alla detaljer, hjärnceller och muskler som används till olika saker. Bokstäverna på hjärncellerna står för olika funktioner som t ex sinnen.

Insidan på en mobiltelefon.